man controleert de banden van een omgekeerde fiets

Hoe kan je zelf een fietsband vervangen? Een complete gids.

Zelf een fietsband vervangen is een handige vaardigheid die elke fietser onder de knie zou moeten krijgen. Of je nu te maken krijgt met een lekke band tijdens een lange fietstocht of je wilt gewoon voorbereid zijn op eventuele toekomstige ongemakken, deze gids leert je alles wat je moet weten. Met de juiste tools – een draagbare luchtcompressor, bandenlichters en een nieuwe binnenband – en deze stapsgewijze handleiding, kun je verwachten dat het proces ongeveer 15 minuten duurt.

1. Verwijder de fietsband van de velg

Het verwijderen van een fietsband, of het nu van een racefiets of een mountainbike is, kan initieel als een uitdaging voelen, maar met de juiste aanpak wordt het een eenvoudige klus. Hier volgt een stapsgewijze uitleg hoe je dit het beste aanpakt:

  1. Begin met het volledig leeg laten lopen van de band. Als de band al lek is, is deze stap uiteraard overbodig. Voor een band die nog op druk is, open je het ventiel om alle lucht eruit te laten. Bij een Presta-ventiel doe je dit door het dopje los te draaien en in te drukken. Bij een Schrader-ventiel druk je simpelweg het pinnetje in het midden van het ventiel naar beneden.

  2. Maak de remmen los. Bij de meeste racefietsen en sommige mountainbikes moet je de remmen losmaken om de band meer ruimte te geven om van de velg te worden gehaald. Dit doe je meestal met een eenvoudige hendel bij de remmen.

  3. Verwijder het wiel. Open de snelspanner of draai de bouten los waarmee het wiel aan het frame is bevestigd. Til de fiets op en haal het wiel er voorzichtig uit.

  4. Gebruik bandenlichters. Dit is waar bandenlichters onmisbaar worden. Steek de platte kant van een bandenlichter onder de rand van de band (de ‘bead’) en wrik deze voorzichtig omhoog over de rand van de velg. Klik vervolgens het andere eind van de bandenlichter vast aan een spaak, zodat deze niet terugspringt.

  5. Haal de band los. Pak een tweede bandenlichter en herhaal het proces ongeveer 10 tot 15 centimeter van de eerste bandenlichter. Zodra een deel van de band los is, zou je in staat moeten zijn om met je handen de rest van de band van de velg te wrikken. Werk rondom totdat één kant van de band volledig los is.

  6. Verwijder de binnenband. Nu een kant van de band los is, kun je gemakkelijk de binnenband eruit halen. Begin bij het ventiel en werk je weg rond tot de binnenband volledig vrij is.
fietsband met bandenlichter eraan

 

2. Welke soorten ventielen kan je tegenkomen?

Het Presta-ventiel, ook bekend als het Sclaverand-ventiel of Frans ventiel, is een veel voorkomend type ventiel op de banden van fietsen zoals mountainbikes en racefietsen. Het is slanker dan het Schrader-ventiel (vaak gebruikt op auto’s) en heeft enkele unieke eigenschappen die het bijzonder geschikt maken voor fietsen die een hoge bandenspanning vereisen.

Kenmerken van het Presta-ventiel:

    • Slank Ontwerp: Het slanke ontwerp maakt een kleinere opening in de velg mogelijk, wat bijdraagt aan de structurele integriteit van high-performance fietswielen.
    • Schroefdraad & Afsluitkapje: Het ventiel heeft een schroefdraad over de gehele lengte en wordt afgesloten met een klein afsluitkapje. Dit kapje beschermt het ventiel tegen vuil en beschadiging.
    • Vergrendelmoer: Bovenop het ventiel zit een kleine vergrendelmoer die je los moet draaien om lucht in de band te kunnen pompen of uit de band te laten. Na het oppompen draai je de moer weer vast om luchtverlies te voorkomen.
    • Druk aanpassen: Met het Presta-ventiel kun je gemakkelijk de luchtdruk aanpassen. Door de vergrendelmoer licht te openen en in te drukken, laat je lucht uit de band ontsnappen, waarmee je de bandenspanning kunt finetunen.
    • Speciale pomp nodig: Omdat het ventiel dunner is, vereist het een pomp met een kop die specifiek ontworpen is voor Presta-ventielen, of een adapter om te passen op standaard pompen. Onze luchtcompressors zijn uitgerust met adapters om te fitten op een presta-ventiel.

 

ONZE DRAADLOZE LUCHTCOMPRESSORS

Een Schrader-ventiel, ook wel bekend als een autoventiel, is een type ventiel dat vaak wordt gebruikt op fietsbanden, maar ook op auto’s en andere gemotoriseerde voertuigen. Het is een van de meest herkenbare en wijdverbreide ventieltypes wereldwijd. Dit ventiel is dikker dan een Presta-ventiel en heeft een veermechanisme aan de binnenkant dat de luchtstroom controleert.

Het Schrader-ventiel heeft enkele kenmerkende eigenschappen:

  1. Structuur: Het bestaat uit een buitenste metalen huls, een binnenveer die het ventiel gesloten houdt, en een pin in het midden die, wanneer ingedrukt, lucht laat stromen. Deze eenvoudige maar effectieve structuur maakt het robuust en gemakkelijk te gebruiken.

  2. Gebruiksgemak: Om een band met een Schrader-ventiel op te pompen, hoef je alleen maar de pomp op het ventiel te plaatsen en te pompen. Er is geen noodzaak om een moer los te draaien zoals bij het Presta-ventiel.

  3. Veelzijdigheid: Schrader-ventielen kunnen worden gebruikt met een breed scala aan pompen, inclusief standaard luchtpompen bij tankstations, wat ze bijzonder handig maakt voor noodpompen onderweg. Als ook met ons assortiment aan draadloze luchtcompressors.

  4. Duurzaamheid: Hun robuuste ontwerp maakt ze duurzaam en bestand tegen slijtage, wat bijdraagt aan hun populariteit bij fietsen die zwaarder gebruik of ruigere omstandigheden vereisen, zoals mountainbikes en stadsfietsen.

  5. Onderhoud: Schrader-ventielen zijn relatief eenvoudig te onderhouden. Ze kunnen gemakkelijk worden schoongemaakt en de binnenveer kan vervangen worden als deze versleten is.
Verschil tussen Presta-ventiel en Schrader-ventiel

3. Vervang de binnenband van de fiets.

Nadat je de band hebt gecontroleerd, plaats je één rand terug op de velg. Laat de andere kant los zodat je de nieuwe of geplakte binnenband kunt installeren. Blaas de nieuwe of geplakte binnenband gedeeltelijk op met een beetje lucht zodat deze zijn ronde vorm behoudt, en steek het ventiel door het gat in de velg. Werk vervolgens de binnenband in de band.

Man met een gedeeltelijk opgeblazen nieuwe binnenband

4. Monteer de fietsband terug op de velg.

Dit is het moment waarop je geduld en precisie echt op de proef worden gesteld: de gehele buitenband weer op de velg plaatsen. Dit gedeelte van het proces kan als het meest uitdagend worden ervaren, maar met de juiste techniek en een beetje doorzettingsvermogen kom je er wel. Begin aan de kant van de band die tegenover het ventiel ligt. Het idee hierachter is dat je meer ruimte hebt om te werken en de spanning gelijkmatiger verdeeld wordt over de band naarmate je dichter bij het ventiel komt.

Werk zorgvuldig je weg rond de velg, waarbij je de buitenband stuk voor stuk terugduwt op zijn plaats. Het is belangrijk om dit geleidelijk te doen om te voorkomen dat de band ongelijk wordt geplaatst, wat later voor problemen kan zorgen. Je zult merken dat naarmate je dichter bij de voltooiing komt, het steeds moeilijker wordt om de band over de rand van de velg te krijgen. Dit is normaal en een teken dat je bijna klaar bent.

Het laatste stukje van de band terug op de velg krijgen, kan behoorlijk wat kracht vereisen. Het is hier dat bandenlichters van onschatbare waarde kunnen zijn. Plaats de platte kant van de bandenlichter onder de rand van de band die je nog over de velg moet krijgen. Wrik vervolgens voorzichtig de band over de rand van de velg. Het kan handig zijn om meerdere bandenlichters te gebruiken om de spanning gelijkmatig te verdelen en het risico op beschadiging van zowel de band als de binnenband te verminderen.

Wees tijdens dit hele proces uiterst voorzichtig om de binnenband niet te doorboren met de bandenlichters. Het is een veelvoorkomende fout om te enthousiast te zijn in dit stadium en per ongeluk de binnenband te beschadigen, wat resulteert in nog meer werk. Als de band eenmaal volledig op de velg zit, loop dan met je vingers langs de randen van de band om te zorgen dat deze overal correct zit en dat er geen delen van de binnenband bekneld zijn geraakt.

man duwt de band uit de velg

5. Een grondige controle van de band.

Na het plaatsen van de band op de velg, voordat je overgaat tot het volledig oppompen, is het cruciaal om een gedetailleerde controle uit te voeren. Deze stap verzekert dat de binnenband correct is geïnstalleerd en niet tussen de band en de velg bekneld raakt. Een bekneld geraakte binnenband kan tijdens het oppompen leiden tot een nieuwe lekke band, waardoor al je harde werk voor niets is geweest.

Begin met het zachtjes knijpen van de band rondom de hele omtrek. Dit helpt je om te voelen of er enige onregelmatigheid is, zoals een deel van de binnenband dat uitsteekt of ongelijkmatige drukpunten die kunnen duiden op een beknelling. Besteed extra aandacht aan het gebied rond het ventiel, omdat de binnenband hier vaak het meest vatbaar is voor knikken of beknelling.

Terwijl je de band inspecteert, kijk je ook visueel of de band gelijkmatig op de velg zit. Dit doe je door aan beide zijden van de band langs de velg te kijken om ervoor te zorgen dat de band overal gelijkmatig gemonteerd is. Een ongelijk gemonteerde band kan tijdens het fietsen tot instabiliteit of ongelijke slijtage leiden.

Mocht je enige twijfel hebben of het gevoel hebben dat de band niet perfect zit, aarzel dan niet om de band gedeeltelijk weer te verwijderen en de binnenband correct te positioneren. Hoewel dit extra werk met zich mee kan brengen, is het cruciaal voor je veiligheid en voor de levensduur van je banden.

reparatieset voor fietsbanden

 

Het vervangen van een fietsband is een essentiële vaardigheid die elke fietser zou moeten beheersen. Door de stappen zorgvuldig te volgen en met de juiste voorbereiding, kan dit proces snel en efficiënt worden uitgevoerd. Onthoud het belang van een grondige controle om te verzekeren dat de binnenband correct is geplaatst en niet bekneld raakt. Met een beetje oefening wordt het vervangen van een band een tweede natuur, waardoor je met vertrouwen en minimale onderbreking je fietstochten kunt voortzetten. Laat een lekke band je niet van de wijs brengen; met deze kennis ben je altijd klaar om weer op pad te gaan.

Lees hier meer over fietsbanden.